Et fælles fundament for Selvhjælp

SELVHJÆLPS FEM KERNEELEMENTER

Kerneelementerne udgør vores fælles fundament for Selvhjælp i FriSe. De tager afsæt i det fælles værdigrundlag betående af tre værdier: gensidighed, ligeværdighed og medmenneskelighed.  

1. Afklaring og klar forventningsafstemning før gruppeopstart

Der sker en afklaring og klar forventningsafstemning med den enkelte deltager før gruppeforløbet. Dette for at afklare, om selvhjælpstilbuddet er relevant for deltageren, og om den oplevede udfordring passer ift. en given gruppe. Det afklares, om deltageren er parat til -og evner at indgå i et gruppeforløb. Samtidig indebærer forventningsafstemningen, at den enkelte ved, hvad en selvhjælpsgruppe er, og hvad det kræver at deltage i en gruppe, så deltageren kan forpligte sig (eller fravælge tilbuddet) på et informeret grundlag. På den måde sikres kvaliteten i gruppeforløbene. 

2. Deltagelse er frivillig med afsæt i deltagerens egne ønsker og motivation for forandring

Den enkeltes deltagelse i selvhjælpsgruppen er frivilligt. Der kan ikke stilles krav om deltagelse fra en anden - fx offentlige myndigheder, og der er ikke krav om, at deltagerne skal arbejde med at nå bestemte målsætninger i forløbet. Selvhjælpsgruppen er på den måde "præstationsfri" og tager udgangspunkt i deltagernes selvbestemmelse, egne ønsker og motivation for forandring, hvilket giver ejerskab og et frit rum til at tale om det, der netop optager deltagerne. 

3. Etablering af en tryg, tillidsfuld og ligeværdig gruppekultur

Der skabes en tryg, tillidsfuld og ligeværdig kultur i selvhjælpsgruppen, blandt andet på baggrund af aftaler om tavshedspligt og fortrolighed. Samtalen foregår gruppedeltagerne imellem. Formen er respektfuld og ligeværdig, hvor deltagerne tør åbne sig og dele det svære i livet uden at opleve, at den frivillige facilitator eller andre deltagere kommer med gode råd eller dømmende kommentarer.

4. Faciliteret gruppesamtale med fast struktur

Gruppesamtalerne, der faciliteres af en frivillig, har afsæt i en fast ramme og struktur, der er med til at skabe tryghed og genkendelighed. Faciliteringen understøtter, at samtalen holdes på sporet, så der snakkes om den fælles udfordring, som gruppen mødes om. Den frivillige facilitators opgave er at lette processen og sikre, at alle deltagerne indgår på lige fod i gruppen, får taletid og lytter aktivt, når de andre har taletid. Den frivillige sikrer, at deltagerne er i gode hænder undervejs, og at der sker en god afrunding på det medmenneskelige møde.

5. Gensidig deling af tanker, oplevelser og erfaringer blandt mennesker, der forstår

Den enkelte deltager møder andre, der har særlig let ved at forstå det, som deltageren gennemgår, fordi de selv står med lignende livsudfordringer. Deltagerne sætter ord på egne oplevelser og erfaringer foran de andre i gruppen og bliver set og hørt af ligesindede. Deltagerne har ikke en aktie i hinandens sag, men kan inspirere hinanden med egne erfaringer og ressourcer. 

Hold dig opdateret med vores nyhedsmail

Selvhjælp Fredericia-Middelfart

Sundhedshuset, Dronningensgade 97, bygning B 7000 Fredericia
Teglgårdsparken 17 - 5500 Middelfart
Tlf.: 72 10 67 73
E-mail: Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

Man–tors kl. 9.00-13.00